تلألو سبک زندگی اسلامی بر چهره امام حسین (ع) در گودال قتلگاه + فیلم
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۹۷۷۷۶
حجت الاسلام شیخ الاسلامی گفت: زیبایی فوقالعاده امام حسین (ع) در گودال قتلگاه که راوی از آن یاد میکند، به دلیل سبک زندگی آن حضرت است؛ سبک زندگی و تصمیمهایی که نگاه به همیشه و رویکرد همهجانبه برای یک تصمیم را در خود دارد.
به گزارش خبرنگار فرهنگی ایران اکونومیست، حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد شیخ الاسلامی، رئیس میز سبک زندگی و معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی، در برنامه «تکیه » با اشاره به بازتاب اعمال در عالم، اظهار داشت: ما در زندگی روزمره، یک شخصیت به تنهایی نیستیم و طبیعتاً در جامعه زیست میکنیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
رئیس میز سبک زندگی با تأکید بر خروجیهای متنوع یک کنش در عالم، خاطرنشان کرد: ممکن است کنشی که امروز انجام میدهیم، آثاری داشته باشد که تا مدتها در جغرافیاهای متفاوت و در زمانهای مختلف خود را نشان بدهد. امکان دارد امروز سخن یا عملی داشته باشیم که از آن احساس رضایت درونی کنیم، اما آثار آن عمل تا مدتها ممکن است باقی بماند.
کارشناس سبک زندگی بر ضرورت توجه به آثار تصمیمها تأکید کرد و از آن به عنوان یکی از ملاکهای مهم انتخاب نام برد.
شیخ الاسلامی ادامه داد: هنگام تصمیمگیری باید با حالت دلسوزی نسبت به جامعه و فضای اجتماعی فکر کنیم و این نکته را در نظر بگیریم که آثار اجتماعی تصمیم ما، در فضای اجتماعی امروز و آینده چه خواهد بود؟ چراکه این نکته یکی از ملاکهای مهم انتخاب است.
او بر ضرورت توجه به آینده و تربیت فرزندان در انتخابهای والدین تأکید کرد و گفت: بسیاری از ما به دلیل مسائل اقتصادی عادت به زیاد کار کردن پیدا کردهایم. این در حالی است که باید به فرزندان خود توجه داشته باشیم و هنگام انتخاب هر شغل جدیدی این سؤال را از خود بپرسیم که تکلیف فرزندانمان چه میشود.
رئیس میز سبک زندگی تصریح کرد: آقایان یا خانمهایی هستند که صبح تا دیروقت مشغول کار هستند، کار ارزشی و جهادی هم میکنند، هرچند کار خوبی است اما فکر کنیم به اینکه فرزندان ما را چه کسی بزرگ میکند؟ و آنها چقدر به گردن ما حق دارند؟ وقتی یک شغل جدید به ما پیشنهاد شد که یکی دو ساعت دیگر از وقت ما را میگیرد، به این فکر کنیم که آثار این انتخاب ما در فضای اجتماعی چیست؟
شیخ الاسلامی از امام حسین علیه السلام به عنوان الگوی بهترین انتخابها در سبک زندگی یاد کرد و گفت: حضرت سیدالشهدا علیه السلام میتوانست تصمیمهایی را بگیرد که نه کشته شود، نه به او توهین شود، نه این بلاهایی که به سرش آمد اتفاق بیفتد و نه فرزندانش این گونه به شهادت برسند.
او تصریح کرد: برای یک خانواده شریف این اتفاق که اینگونه به اسارت بروند و به آنها توهین شود، از هر چیزی سختتر است. امام حسین علیه السلام به این مطلب واقف بود اما تصمیمی گرفت که در آن دلسوزی و نگاه به آثار تصمیم وجود داشت.
رئیس میز سبک زندگی با اشاره به اینکه تصمیم امام حسین علیه السلام برای اصلاح دنیا و رضای خدا بود، خاطرنشان کرد: آن حضرت تصمیمی گرفت که دنیا و تاریخ را اصلاح کرد و باعث شد نام پیغمبر اکرم صلیالله علیه و آله و دین اسلام باقی بماند والا آنچه که بر سیدالشهدا گذشته، برای هیچ کدام از ما قابل تحمل نیست.
این محقق دینی از زیبایی شگفتانگیز امام حسین علیه السلام در گودال قتلگاه یاد کرد و گفت: راوی میگوید از کنار امام حسین علیه السلام در حالی رد میشدم که در گودال قتلگاه بود، لبش از تشنگی مثل قطعه چوب خشک شده بود و از لب و دهانشخون بیرون میآمد. این مطلب را کسی نقل میکند که دشمن امام حسین علیه السلام بود، او میگوید لحظات آخر بود، اما در زندگیام کسی را ندیدم که اینقدر به او مصیبت وارد شده باشد و لحظات آخر زندگیاش این اندازه زیبا باشد.
او ادامه داد: راوی نوشته امام حسین علیه السلام به قدری زیبا بود که چهرهاش مثل خورشید میدرخشید. چرا؟ چون امام حسین علیه السلام میدانست تصمیمی گرفته و کاری کرده که جامعهاش اصلاح بشود و در آن رضای خداست.
شیخ الاسلامی از سخن مشهور حضرت زینب سلام الله علیها یاد کرد و اظهار داشت:عبارت «ما رأیت الا جمیلا» که حضرت زینب کبری سلامالله علیها عنوان کرد بر اساس همین مطلب است که تصمیم آنها بهترین تصمیم و برای رضای خدا بود. چون واقعاً حضرت زیبایی دید. میدید که تصمیمش چه اثری در اصلاح بشریت و تاریخ گذاشته است.
رئیس میز سبک زندگی خاطرنشان کرد: وقتی میخواهیم تصمیمی بگیریم، تنها به خودمان نگاه نکنیم. این نکته را بدانیم که سبک زندگی امام حسین علیه السلام نگاه به همیشه و رویکرد همهجانبه برای یک تصمیم است.
منبع: خبرگزاری تسنیم
منبع: ایران اکونومیست
کلیدواژه: امام حسین علیه السلام گودال قتلگاه شیخ الاسلامی فضای اجتماعی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۹۷۷۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مذاهب اسلامی برای کسب فیض به محضر امام صادق(ع) شرفیاب می شدند/ امام صادق(ع) مورد تأیید تمام مذاهب اسلامی هستند
آیت الله میرزاحسین احمدی فقیه یزدی استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم در گفت وگو با خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب امام صادق علیه الاسلام را دارای رابطه قوی با جهان اسلام دانست و اظهار داشت: در بین امامان معصوم صلوات الله علیهم اجمعین، امام صادق علیه السلام در زمانی واقع شدند که برای یک گفت وگوی علمی بعد امام باقر علیه السلام به شکلی شرایط به وجود آمد که هر کدام از علمای سایر مذاهب با مراجعه به حضرت ضمن کسب تکلیف، سؤال علمی خود را مطرح می کردند که این آمد و شدها با واسطه و یا بی واسطه صورت می گرفت.
آیت الله احمدی فقیه یزدی، افزود: ایشان دارای شاگردان متعددی در رشته های گوناگون بودند؛ به خصوص در مباحث علمی و قرآنی و تسلط بر روایات پیغمبر اسلام و امیرالمومنین علیه السلام دارای تبحر بودند، حضرت امام صادق علیه السلام در این موقعیت و جمعیتی که برای کسب علم و دانش آماده شده بودند، رابطه قوی با جهان اسلام داشتند و به خصوص با کسانی که مجاور بودند ارتباط برقرار می کردند و کسب فیض می بردند من جمله اهل سنتی که هنوز استقراء قوی نداشتند و در عین حال نظر حضرت را جامع تر و غالب تر می دانستند و کسانی که به مسجد می آمدند و مسئله خود را خدمت مطرح می کردند ایشان کاملا توضیح می دادند و صحت و غلط بودن را با استنباط به قرآن و روایات پیغمبر اسلام صلوات الله علیه بیان می نمودند.
وی ادامه داد: گاهی برای گرفتن تأییدیه خدمت حضرت شرفیاب می شدند زیرا سخن امام صادق علیه السلام برای آنان مهم بوده است؛ البته در بین مردم، افراد معاندی بودند که تحریک می شدند و با ایجاد ترس و وحشت بین مردم، باعث جلوگیری از مراجعه افراد به منزل امام می شدند اما مردم ایشان را رها نمی کردند و به هر نحوی با واسطه یا بی واسطه خود را به امام می رساندند.
این عالم شیعه، تصریح کرد: سیطره و عظمت علمی حضرت امام صادق علیه السلام آنقدر وسیع شده بود که به اکناف و اطراف منتقل شده بود و همگان همراهی می کردند و می پذیرفتند. دشمنی هایی صورت می گرفت که حضرت نیز کمال تقیه را در مواردی که لازم بود انجام می دادند و هم توصیه به افراد مرتبط می کردند هم خود مراقبت انجام م دادند. می دانید تقیه صحیح را امام از آباء و اجداشان نقل می کنند که در روایت این گونه ذکر شده است؛ حضرت علی بن الحسین علیه السلام می فرمایند: تقیه به این معنا است که روایات ما صعب و مستصعب است غیر از نبی و یا ملک مقرب و یا مؤمنی که "امْتَحَنَ اللَّهُ قَلْبَهُ لِلْإِيمَانِ"؛ نمی شود این را به هر کسی رساند.
وی عنوان کرد: این اخبار و احادیث که می رسید، در واقع به این معنا بوده است که علم را نمی توان به هر کسی آموخت زیرا آن علم را باید تقیه کرد و به اهلش آموخت، و این تعلیم به شکل تقیه در زمان امام صاق علیه السلام آنچنان رواج پیدا کرد که هر کسی هرحرفی را به امام نسبت نمی داد، بعد از اینکه مطمئن می شدند بر موازین درستی می باشد این انتساب را مطرح می کردند.
وی در پایان تأکید کرد: به همین جهت شاید بیشترین روایاتی که تاکنون در دست است از امام صادق علیه السلام ثبت و ضبط شده است و به این دلیل که کسانی که در محضر ایشان بودند ثبت و ضبط می کردند. اکنون در آستانه شهادت آن بزرگوار عرض کنم که، کل منابع علمی که از ایشان رسیده در غیر از منابع شیعه است، در مذاهب اسلامی دیگر نیز مشهور و فراوان می باشد.
انتهای پیام/