صحیفه سجادیه | رذیلهای که امام حسین (ع) را به قتلگاه کشاند
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۱۹۷۹۴
آخرین لحظاتی که اباعبدالله (ع) به خیمه آمدند، امام سجاد (ع) به پدر بزرگوارشان عرض کرد کار شما با این قوم به کجا کشید؟ امام به آیهای از قرآن اشاره کرد. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی تسنیم، حجتالاسلام فرحزاد در یک برنامۀ تلویزیونی ضمن شرح فرازهایی از دعای مکارمالاخلاق با موضوع اهمیت ذکر خدا و دوری از غفلت گفت: امام سجاد (ع) در آخرین بند و فراز این دعا، سه درخواست بزرگ از خداوند دارند که وسیلۀ همۀ کمالات و دستیابی به سعادت است؛ در یکی از این بندها میفرماید «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ نَبِّهْنِی لِذِکْرِکَ فِی أَوْقَاتِ الْغَفْلَةِ»؛ یعنی خدایا درود بفرست بر محمد و آل او و مرا در اوقات غفلت با ذکر و محضریت خود هشیار کن.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی ریشۀ تمام ظلمها و فسادها و گناهان را در غفلت از یاد خدا دانست و گفت: در روایت داریم آخرین لحظاتی که اباعبدالله (ع) به خیمه آمدند تا با امام سجاد علیهالسلام وداع کنند، امام سجاد (ع) به پدر بزرگوارشان عرض کرد کار شما با این قوم به کجا کشید؟ آقا اباعبدالله علیهالسلام فرمود «اسْتَحْوَذَ عَلَیْهِمُ الشَّیْطَانُ فَأَنْسَاهُمْ ذِكْرَ اللَّهِ؛ شیطان بر آنان مسلّط شده و یاد خدا را از خاطر آنها برده» (اشاره به آیۀ 19 سوره مجادله)؛ یعنی غفلت از خدا و نسیان ذکر خدا، ریشۀ تمام گناهان و معصیتها است که بزرگترین معصیت خدا، صفبندی جلوی امام معصوم یا همان مصداق اتمّ ذکرالله است؛ پس اگر انسان خداوند را فراموش کرد و غفلت بر او مستولی شد و به دنیاپرستی گروید، انجام هر ظلم و جنایتی بر او محتمل است که بدترین ظلمها، تعدی به امام و ولیّ خدا است.
فرحزاد یکی از ثمرات بزرگ یاد خدا را در عنایات خاص الهی بر بندۀ خود معرفی کرد و افزود: خداوند دوست دارد او را یاد کنیم و کار شیطان، غفلت از یاد خداست؛ اصلاً نمازی که ستون دین است و ترک آن سبب میشود انسان در مرز کفر قرار گیرد، برای یاد خدا و محضریت اوست همچنان که به موسی علیهالسلام میفرماید «أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِكْرِی» یعنی نماز را برای ذکر من اقامه کن. این یک ثمرۀ بزرگ دارد به این صورت که انسان با یاد خدا، خود را در معرض لطف و رحمت و عنایت او قرار میدهد از این رو خود او در قرآن فرمود «فَاذْكُرُونِی أَذْكُرْكُمْ»؛ یعنی مرا یاد کنید تا شمار را یاد کنم. وقتی خداوند انسان را یاد میکند، یعنی او را مورد عنایات خاص خود قرار میدهد.
صحیفه سجادیه | راهی برای رسیدن به خیر دنیا و آخرتانتهایپیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: قرآن کریم امام سجاد ع امام حسین ع قرآن کریم امام سجاد ع امام حسین ع امام سجاد یاد خدا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۱۹۷۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حقیقت بندگی خدا در بیان امام صادق(ع)
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت حقیقت بندگی خدا را در مالک ندانستن خود نسبت به آنچه خدا به او عطا کرده و اشتغال به اطاعت از امر و نهی خدا دانست. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، حجتالاسلام والمسلمین مرتضی آقاتهرانی در محفل معارفی شب شهادت امام جعفر صادق علیهالسلام در حرم مطهر بانوی کرامت، ضمن اشاره به ویژگیهای اهلبیت عصمت و طهارت علیهمالسلام و مقام امامت در آیات و روایات با بیان این که مقام امامت از تمام مقامهای نبوت و رسالت بالاتر است، اظهار داشت: حضرت ابراهیم پس از عبور از آزمونهای سخت الهی به مقام امامت نائل آمدند.
وی در ادامه با بیان این که امام در عبودیت و بندگی، شجاعت و تدبیر والاترین انسان است، به مقام عبودیت از دیدگاه امام صادق علیهالسلام اشاره کرد و افزود: امام علیهالسلام در مقام تربیت به همه چیز واقف است، به هر چیزی در جای خود توجه داشته و عدالت والای ایشان مانع واکنش نابجاست.
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت به جایگاه عمل در آموزههای دینی اشاره و عمل صالح را مکمل ایمان توصیف کرد و ابراز داشت: توسل به درگاه الهی با تمسک به اهلبیت علیهمالسلام و آبروی ایشان، گرهگشای مشکلات و حرکت انسان در تقرب به ذات اقدس الهی است.
وی به دیدار عنوان بصری و امام صادق علیهالسلام اشاره و بندگی خدا را از برجستهترین کلیدواژههای تجلی اخلاق اسلامی دانست با تأکید بر این که انس و جن برای چیزی جز بندگی خدا خلق نشدهاند، اذعان داشت: امام صادق علیهالسلام در پاسخ به سؤالی دررابطهبا حقیقت بندگی میفرمایند؛ «أن لا یَرَی العَبدُ لِنَفسِهِ فیما خَوَّلَهُ اللّه ُ إلَیهِ مُلکا؛ لِأنَّ العَبیدَ لا یَکونُ لَهُم مُلکٌ، یَرَونَ المالَ مالَ اللّه ِ یَضَعونَهُ حَیثُ أمَرَهُمُ اللّه ُ تَعالی بهِ، و لا یُدَبِّرَ العَبدُ لِنفسِهِ تَدبیرا، و جُملَةُ اشتِغالِهِ فیما أمَرَهُ اللّه ُ تَعالی بهِ وَ نَهاهُ عَنهُ ··· فهذا أوّلُ دَرَجَةِ المُتَّقینَ»
آقاتهرانی تصریح کرد: در نگاه امام صادق علیهالسلام حقیقت بندگی سه چیز است: این که بنده در آنچه خداوند به او عطا فرموده است برای خود مالکیتی در نظر نگیرد؛ زیرا بندگان [واقعی خدا] مالک چیزی نیستند، مال را متعلّق به خدا میدانند و آن را هر جا که خداوند عزوجلّ فرمان داده است، به مصرف میرسانند.
سخنران محفل معارفی حرم مطهر با بیان این که حتی زیبایی انسان نیز متعلق خودش نیست و تنها امانتی الهی است که باید در جای درست هزینه شود، خاطرنشان کرد: در مبانی اسلام انسان حتی مالک نفسش نیست و نمیتواند خودکشی کند.
وی ضمن ارائه مثالهایی دررابطهبا عدم ملکیت انسان، متصدی بانک را بارزترین مثال برای تبیین عدم ملکیت بر سرمایهای که به دستش میرسد، دانست و گفت: بنده واقعی در عین برنامهریزی برای خود تدبیر و چارهاندیشی نمیکند و در عین تلاش نتیجه هرچه باشد را میپذیرد.
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت خاطرنشان کرد: تمام اشتغال بنده واقعی خدا به چیزهایی است که خداوند عزوجلّ او را به انجام آنها فرمان داده یا از آنها بازداشته است و این نخستین درجه پرهیزگاران است.
وی اظهار داشت: انسانی که هیچگاه نسبت به چیزهایی که دارد، خود را مالک نمیداند، فخرفروشی نمیکند و بهراحتی وارد میدان انفاق میگردد؛ کسی که در عین انجاموظیفه و تلاش تدبیر امور را به خدا واگذارد، تحمل مصیبتهای دنیا برایش آسان خواهد بود.
آقاتهرانی با تأکید بر این که اگر اشتغال انسان به امر و نهیهای الهی باشد، هیچگاه خود را گرفتار دلمشغولیها و درگیریهای دنیا نمیسازد، یادآور شد: وقتی خداوند بندهاش را به این سه ویژگی بندگی بیاراید؛ دنیا، شیطان و اهل دنیا برایش خار میگردد و هیچگاه به دنبال انباشت سرمایههای دنیا و فخرفروشی حرکت نمیکند و عمرش را به بطالت نمیگذراند.
انتهای پیام/